حاملگی خارج از رحم چیست؟

حتما شنیده اید که برخی از خانم های باردار دچار مشکل حاملگی خارج از رحم می شوند. اما حاملگی خارج از رحم چیست؟ مگر ممکن است در خارج از رحم امکان بارداری فراهم باشد؟ باید بگوییم که این نوع بارداری، عادی نیست و هر زمان که تشخیص داده شود، باید تدابیر درمانی برای آن در نظر گرفته شود.

چه می شود که حاملگی خارج از رحم رخ می دهد؟ همان طور که می دانید روال معمول به این شکل است که تخمک لقاح یافته از طریق لوله های فالوپ وارد رحم می شود و در دیواره های رحم قرار می گیرد تا جنین رشد کند. حال فرض کنید تخمک به جای قرار گرفتن در دیواره های رحم، در لوله های رحمی و یا حفره های شکم جای گیرد. در چنین شرایطی می گویند بارداری در خارج از رحم انجام گرفته است.

حاملگی خارج از رحم

علل حاملگی خارج از رحم

به طور کلی، حاملگی خارج از رحم مشکل شایعی نیست اما ممکن است هر خانمی به آن دچار شود. عواملی هستند که می توانند خطر رخداد حاملگی نا به جا را در خانم های باردار افزایش دهند. برخی از آن ها به شرح زیر می باشد.

• بارداری در سنین بالای 35 سال
  • وجود مورد مشابه در خانواده
  • سابقه بارداری خارج از رحم در گذشته
  • مصرف دارو و تمامی اقداماتی که برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ابتلا به عفونت و التهاب لگنی در گذشته
  • ابتلا و یا سابقه ابتلا به بیماری هایی که از راه جنسی منتقل می شوند.
  • جراحی های لگنی و یا مربوط به مشکلات لوله های رحم
  • مبتلا شدن به آندومتریوز
  • مصرف دخانیات
زایمان سزارین

علائم حاملگی نا به جا

در ابتدای بارداری، معمولا امکان تشخیص حاملگی خارج از رحم وجود ندارد و پس از مدتی که منجر به پارگی لوله های رحمی شود، مشخص می گردد. در برخی از خانم ها نیز ممکن است یک یا چند نشانه از لیست زیر نمایان شود.

• لکه بینی
  • ضعف و سرگیجه
  • ضعف نبض
  • تپش قلب
  • غش کردن
  • احساس درد تیرکشنده در زیر شکم
  • احساس درد در شانه ها
  • درد در لگن
  • تاخیر دوره عادت ماهیانه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خونریزی

لازم است که فرد، در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به پزشکی که تحت درمان او قرار دارد، مراجعه کند تا مبادا مشکلات بیشتری برای او پیش بیاید.

خطرات حاملگی خارج از رحم

با توجه به این که تشحیص حاملگی خارج از رحم کمی دشوار است، معمولا توصیه می شود که خانم های بارداری معاینات خود را در طول دوره بارداری فراموش نکنند.

حاملگی نا به جا معمولا زمانی بروز داده می شود که لوله رحم پاره گردد. پارگی لوله رحم مشکلاتی مانند درد شدید و خونریزی در شکم را به دنبال دارد. همچنین این مشکل می تواند لوله رحم را تا ابد دچار آسیب کند و حتی آن را از بین ببرد.

تعیین جنسیت قبل از بارداری

خطر دیگری که به موجب حاملگی خارج از رحم ممکن است پیش بیاید، احتمال مرگ مادر است که در صورت خونریزی داخلی شدید و عدم درمان آن رخ می دهد.

درمان بارداری نا به جا

جنینی که خارج از رحم رشد کند، نمی تواند زنده بماند. بنابراین باید به محض تشخیص، از بدن مادر خارج شود. روش های مختلفی برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

دارو درمانی

اولین شیوه درمان حاملگی خارج از رحم، از طریق دارو است. چنانچه جنین هنوز کوچک باشد و پزشک مطمئن باشد که حاملگی خارج از رحم اتفاق افتاده است، از این روش استفاده می کند. دارویی که معمولا تجویز می گردد متوترکسات می باشد که با تزریق در عضله و توسط جریان خون به جنین می رسد و مانع رشد سلول های جفت می گردد. به این ترتیب بارداری به پایان می رسد و سلول های جنین جذب بدن مادر می شوند.

جراحی لاپاراسکوپی

روش دیگر جراحی لاپاراسکوپی است که در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که دارو درمانی بر مادر تاثیر نگذارد، به علت بیماری های مختلف امکان مصرف دارو برای او وجود نداشته باشد و خونریزی داخلی رخ دهد.

در صورتی که مادر در شرایط پایدار قرار داشته و جنین نسبتا کوچک باشد، جراحی لاپاراسکوپی استفاده می گردد. به این صورت که برش هایی روی شکم ایجاد می شوند و پزشک با فرستادن دوربین به داخل بدن مادر می تواند وضعیت لوله های رحم را بررسی کند. از این طریق می توان با حفظ لوله های رحمی، بافت های باقیمانده و یا جنین را از داخل بدن خارج کرد.

انواع روش های زایمان

البته در صورت خونریزی های شدید و آسیب دیدگی حاد لوله های رحم، ممکن است نیاز به خارج کردن لوله ها از بدن باشد.

جراحی شکم

در شرایطی نیاز به جراحی شکم است که خونریزی شدید باشد، زخم بزرگی روی شکم وجود داشته باشد و جنین بیش از اندازه بزرگ باشد. در این روش، مادر بیهوش می گردد و پزشک با باز کردن شکم، اقدام به خارج نمودن جنین از آن می نماید. این که لوله های رحمی در جراحی شکم، باقی می مانند یا خیر، به شرایط بیمار بستگی دارد.

کلام پایانی

به طور کلی خطر حاملگی خارج از رحم به حدی جدی است که اگر در زمان مناسب تشخیص و درمان نشود، می تواند امکان بارداری در آینده را از خانم ها سلب کند. بنابراین لازم است که یکی از بهترین متخصصان زنان و زایمان را انتخاب کنید که بتوانید در طول دوره بارداری به او اعتماد کنید.

دکتر آزاده مهدیان با تخصص در زمینه زنان، زایمان و نازایی یکی از بهترین پزشکان در تهران است که می توانید در دوران بارداری و برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی به او مراجعه نمایید.