امروزه تعداد زیادی از افرادی که در رابطه جنسی چه زناشویی ، چه خارج از زناشویی هستند ، در معرض عفونت جنسی  قرار دارند ، اغلب افرادی که دچار این عارضه می شوند رابطه خارج از چارچوبی را تجربه می کنند و در مورد  این موضوع از آگاهی کافی برخوردار نیستند که متاسفانه همین امر موجب ایجاد عفونت جنسی در افراد می شود ،البته این نکته را باید یاد آور شد که در کشوری مثل کشور ایران با چنین فرهنگ بسته و بومی صحبت از این مسائل دارای قبح فراوانی است که حتی افراد مبتلا به این بیماری از ابتلا خود خبر دارندکه متاسفانه با هیچ پزشک متخصصی در میان نمی گذارند یا گاهی در پاره ایی از موارد دیده شده که فرد به پزشک متخصص زنان و زایمان  مراجعه کرده اما با صداقت کامل از رابطه ی خود با پارتنرخود صحبت نمی کند تا با کمک پزشک متخصص بتواند روند درمانی درستی رادر پیش بگیرند.

عموما عفونت های جنسی ، از راه رابطه جنسی قابل انتقال هستند و برای جلوگیری از ایجاد این عفونت ها باید از ابزار های امن جلوگیری استفاده کرد و هم چنین  تا حد امکان باید از سلامت کامل پارتنر خود اطمینان حاصل کرد ، یا اگر دچار ابتلا به عارضه ی جنسی هسنتد به پارتنر خود در میان بگذارند یا با کمک مشاوره از پزشک رابطه ی سالم و امنی را تجربه کنند.

عفونت جنسی چیست ؟

عفونت جنسی  یا عفونت دستگاه تناسلی یکی از بیماری های  شایع در زنان و مردان محسوب می شود ، بیماری ایی است از راه های مختلف ارتباطات جنسی ، رابطه از طریق ( آمیزشی ، دهانی ، مقعدی ) به افراد منتقل می شود .

علت نازک شدن دیواره رحم

ذکر یک نکته حائز اهمیت است : ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی صرفا به معنای داشتن رابطه های متنوع و متعدد نیست ، البته که با داشتن رابطه های متنوع و متعدد جنسی ،  شانس ابتلا به بیماری برای افراد بیشتراست ، اما امکان انتقال این بیماری حتی در یک مرتبه رابطه جنسی ،نیز وجود دارد.

یکی از انواع بیماری های مقاربتی در زنان ، عفونت واژن است : عفونت واژن دارای علائمی است از جمله : سوزش ، خارش ، احساس درد در حین مقاربت و افزایش ترشحات غیر نرمال با تغییر در رنگ ، بو آن و اگر همه یا حتی یکی از این علائم را داشتید باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و برای شروع روند درمانی اقدام کنید .

دکتر آزاده مهدیان متخصص زنان و زایمان و نازایی ، معتقد است تقریبا تمامی بانوان در طول عمر زندگی شان حداقل یکبار دچار چنین عفونت هایی به شکل خفیف یا شدید مواجع شدند و همچنین بیان می دارد خانم هایی که دچار این قبیل مشکلات هستند لازم است برای جلوگیری از چنین بیماری هایی، حد الامکان از ابزار های کاملا بهداشتی برای دستگاه تناسلی تان استفاده نمایند .

انواع بیماری های عمومی که از طریق عفونت جنسی منتقل می شود : بیماری ایدز ، زگیل تناسلی ، تبخال تناسلی ، سوزاک وسیفلیس  می باشد .

لازم به ذکر است که  مسبب پدید آمدن این نوع بیماری ها ، رشد و گسترش انواع باکتریا و ویروس ها می باشد .

در مورد ایدز یکی از بیماری های عمومی در زنان و مردان که شایع است : بیماری ایدز از ویروس اچ آی وی به وجود آمده است ، ویروسی که سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف می کند و یکی از راه های انتقال آن ، داشتن رابطه جنسی  از طرق مختلف است .

درمان تنبلی تخمدان

یکی دیگر از راه هایی انتقال عفونت جنسی : انتقال عفونت از مادر به فزرند در دوران بارداری است و فرزند از بدو تولد مبتلا به چنین بیماری هایی می باشد .

چه مراقبت هایی قبل از رابطه جنسی لازم است تا درگیر عفونت وبیماری های مقاربتی نشویم ؟

پزشکان توصیه می کنند قبل از برقراری رابطه جنسی حتما ازانواع ابزارها مانند : کاندوم  برای جلوگیری ازانتقال این بیماری استفاده کنند .

_اگر سابقا در این خصوص  دچار بیماری بودید حتما آن را با پارتنر خود درمیان بگذارید تا با آگاهی و اطلاعات لازمه از ابتلا به بیماری جلوگیری شود .

_  حتما قبل از برقراری رابطه از آموزش های لازم برخوردار شوید .

_سعی کنید قبل از برقراری رابطه از مصرف مشروبات الکی و مواد مخدر توهم زا خودداری کنید .

_ قبل از برقراری رابطه از سکس تراپیست ، مشاوره دریافت کنید تا به شما کمک کند چگونه خطر ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی را کاهش دهید .

باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی از عفونت های جنسی حاوی علائم مشخصی نیستند و تشخیص آن باید به پزشک متخصص زنان فقط از راه انجام آزمایش صورت می گیرد و همین امر باعث می شود فرد مبتلا از بیماری خود خبر نداشته باشد .

چه راهکاری برای درمان عفونت جنسی وجود دارد ؟

_پیشگیری و مراقبت های لازمه قبل از برقراری رابطه جنسی ،

تبخال تناسلی

_مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان یا متخصص ارولوژی

و از دیگر راه های برای از بین بردن عفونت جنسی ، شروع روند مناسب  دارو درمانی تحت نظر پزشک متخصص و با توجه به انجام معاینات اولیه و جواب آزمایش های انجام شده پزشک بنابه تجربه و تبحر خود دستور تجویز دارو های مربوطه را می دهد .

از سلامت کامل پارتنر خود اطمینان حاصل کنید ضمن اینکه از ابزار های پیشگیری نیز استفاده می کنید .

از داشتن روابط متعدد و متنوع با افراد مشکوک به بیماری ، اجتناب کنید تا درگیر چنین عارضه هایی نشوید .

حتما در صورت امکان از پزشک متخصص خود مشاوره و آموزش دریافت کنید و با آگاهی کامل و کافی رابطه ایی دلپذیری، بدون هیچگونه ترس و اضطرابی را تجربه کنید .

برای صحبت از ارتباطات جنسی خود ، خجالت نکشید و این کار را امری قبیح ندانید ، چون مستقیماً با سلامتی شما در ارتباط است و اگر با صداقت از رابطه خود  با پزشک متخصص حرف نزنید باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری  می شود .

بهداشت فردی ، که از اهمیت بسیاری برخوردار است را حتما رعایت کنید تا هم خودتان و هم پارتنرتان آزرده خاطر نشوید.

در نتیجه : توصیه اکید بر این است که در برقراری رابطه جنسی از انواع رفتارهای پرخطر و ناسالم  خودداری کنید .

سایر مقالات

زگیل تناسلی

درمان ناباروری

تنبلی تخمدان

علت نازک شدن دیواره رحم

روش های تنگ کردن واژن

مراقبت های دوران بارداری

** اگر شما به دنبال  کسب از اطلاعات بیشتر درباره  بهترین متخصص زیبایی زنان و زایمان در تهران هستید می توانید به این لینک مراجعه نمایید.