دکتر آزاده مهدیان / بیماری های زنان / عفونت های منتقله از راه جنسی STI

عفونت های منتقله از راه جنسی STI

عفونت های منتقله ازراه جنسی STI  ارگانیسم های متنوعی را در بر می گیرند و در طول هزاران سال در انسان ها ایجاد  عفونت کرده اند. شناسایی آن به علت ذات چند شکلی و علائم گوناگون دشوار است. تشخیص و درمان STI   به خاطر دید جامعه و تعلل کادر درمانی و بیمار در صحبت کردن در مورد مسائل جنسی و انتقال آن دشوار است.

تشخیص باید براساس شرح حال دقیق باتوجه ویژه به مسائل جنسی و رفتارهای جنسی، معاینه فیزیکی و یافته های آزمایشگاهی در صورت نیاز باشد.طرز تفکر حرفه ای و محترمانه متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی برای یافتن شرح حال کاملی از STI لازم است. بیماران معمولا رفتارهای پرخطر را انکار می کنند و همچنین رفتارهای پرخطر را دست کم می گیرند و تشخیص STI  باید براساس ترکیبی از شرح حال معاینه و تست های تشخیصی باشد.

شرح حال دقیق جنسی باید از تمام بیمارانی که مشکوک به STI  هستند، گرفته شود. آن ها باید که اطلاعات برای تشخیص صحیح و مدیریت STI  لازم است. این شرح حال باید شامل ترجیح فرد نسبت به شریک جنسی مرد یا زن، تعداد شرکای اصلی و فرعی و روابط بدون تکرار مجدد و استفاده از کاندوم ها، داروها و الکل بشود.

شرح حال شریک باید واضح باشد و علائم و تشخیص STI  در وی نیز صورت گیرد. در صورت نیاز، مشاوره و آموزش باید صورت گیرد. روش های جلوگیری شامل نداشتن رابطه، تست های مکرر، بیان ابتلا به STI  به شریکان جنسی، تغییر رفتار(اجتناب از رابطه جنسی پرخطر)، استفاده از کاندوم و درمان های پیشگیرانه بعد از تماس است.

عفونت های منتقله از راه جنسی STI

به خاطر ذات متنوع STI  طبقه بندی آن در چند گروه اصلی لازم است. بین این گروه ها بخش های مشترک وجود دارد و قضاوت بالینی باید برای تشخیص صحیح STI  به کار گرفته شود.

برای مثال، عفونت های منتقله از راه جنسی STI که با یک زخم تظاهر یابد  ممکن است با یورتریت ایجاد شود. بسیاری از STIها بدون علامت هستند. زمانی که فرد یک STI  دار باید سایر STI  ها را نیز در نظر گرفت. گروه های اصلی STI  ها یورتریت و سرویسیت، بیماری های زخم دهنده تناسلی و زگیل های تناسلی  هستند. تظاهرات افرادی که STI  دارند معمولا در یکی از این گروه ها می گنجد.

بیماری کلامیدیا

کلامیدیا شایع ترین عامل STI  باکتریال می باشد که توسط عفونتی ایجاد می شود که 30 تا 40 درصد یورتریت های غیرگنوکوکی و سرویسیت ها می باشد.

سن یک فاکتور مهم در این عارضه می باشد که بین 5 تا 10 درصد بین نوجوانان و بالغین جوان رخ می دهد. سایر ریسک فاکتورها شامل داشتن چندین شریک جنسی، داشتن رابطه جنسی حفاظت نشده و یا زندگس در شرایط اقتصادی بد است.

در مردان کلامیدیا به ندرت عارضه دارد. در خانم های کلامیدیا درمان نشده با عوارض احتمالی شدید همراهی دارد که از جمله آن ها عفونت التهابی مزمن لگن، بارداری خارج رحمی و نازایی است.

CDC به تمام خانم های دارای فعالیت جنسی دارای سن 35 یا جوان تر و سایر افراد در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا یا توصیه  می کند که تحت نظر باشند. غربالگری باید برای افرادی که سابقه کلامیدیا یا سایر STI ها را دارند و یا چند شریک یا شریک جنسی جدید دارند و یا ازای پول به رابطه جنسی می پردازند نیز در نظر گرفته شود. تمام خانم های باردار باید غربالگری شوند. مردان هم جنس گرا باید حداقل سالانه غربالگری شوند و در صورت وجود ریسک فاکتورهایی مثل داشتن چند شریک جنسی، غربالگری باید در دفعات بیشتری صورت گیرد. منطق غربالگری مردان پیشگیری از علامتدار است.

ممکن است کلامیدیا بدون علامت باشد. اما شایع ترین نشانه ها در آقایان یورتریت و در خانم ها سرویسیت ها نمایان شود. دوره کمون بین 7 تا 14 روز متغیر می باشد.

جهت تشخیص متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی اغلب از راه بیوپسی و یا تست آزمایشگاهی صورت می گیرد. درمان بستگی به شدت بیماری دارد اما معالجه شامل تجویز دارو و رژیم درمانی صورت خواهد گرفت. طول درمان بستگی به پیشرفت بالینی دارد اما معمولا بین 2 هفته طول می کشد.

** شما کاربران گرامی اگر به دنبال  کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین دکتر جراحی زیبایی زنان درتهران و همچنین معیارهای  بهترین متخصص زیبایی زنان و زایمان در تهران می باشید می توانید به لینک مقابل مراجعه نمایید.