دکتر آزاده مهدیان / لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی، شیوه جراحی است با کمترین میزان تهاجم که در آن، پزشک با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ، به بررسی ارگان های تناسلی می پردازد. لاپاراسکوپ از طریق ایجاد برش های بسیار کوچک در ناحیه شکم وارد می شود. دوربین متصل به این ابزار، تصاویر دقیقی را در اختیار پزشک قرار می دهد.

با انجام این روش، دیگر نیازی به انجام جراحی باز در بررسی ارگان های تناسلی نیست و پزشک تنها با استفاده از این روش و بیوپسی از بافت به درمان مشکلات ناحیه تناسلی خواهد پرداخت.

لاپاراسکوپی

کاربردهای لاپاراسکوپی

پزشکان با استفاده از تست های تصویربردای مانند MRI، سی تی اسکن و اولتراسوند به بررسی و تشخیص ناهنجاری های موجود در رحم و تخمدان می پردازند. تست تشخیصی لاپاراسکوپی، امکان بررسی و درمان اختلالاتی که بر روی رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ و یا سایر ارگان های لگنی تاثیر می گذارند را نیز فراهم می کند.

لاپاراسکوپی در موارد زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

• تعیین علت دردهای لگنی
  • بررسی ناهنجاری هایی مانند توده، کیست تخمدان، تومور
  • تائید وجود اندومتریوز، اختلالی که با رشد لایه های مخاطی رحم خارج حفره رحمی همراه می باشد
  • تشخیص بیماری التهابی لگن
  • بررسی انسداد لوله های فالوپ و یا بارداری خارج رحم
  • بررسی علل بروز ناباروری
  • مشاهده و بررسی سرطان تخمدان و یا سرطان دهانه رحم
آیا تنبلی تخمدان همیشگی است ؟

امکان انجام بیوپسی در طول لاپاراسکوپی، به منظور بررسی هر گونه بافت غیر طبیعی و تشخیص و درمان اختلالات مربوطه نیز وجود دارد.

مشاهده تصاویر ویدیویی، امکان انجام اقدامات زیر را فراهم می کند:

• بیوپسی و برداشت نمونه
  • حذف بافت اسکار و یا بافت غیر عادی ناشی از اندومتریوز
  • ترمیم آسیب های وارده به رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها
  • انجام هیسترکتومی و برداشتن رحم

آمادگی و اقدامات قبل از لاپاراسکوپی

پیش از انجام لاپاراسکوپی، بیمار باید مصرف هر گونه داروی تجویز شده را به پزشک خود اطلاع دهد تا نحوه مصرف داروها قبل و بعد از انجام این تست مشخص شود. برخی داروهای خاص مانند:

• داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی مانند آسپیرین و ژلوفن
  • داروهایی که بر روند انعقاد خون تاثیر می گذارند
  • مکمل های گیاهی

بر نتیجه لاپاراسکوپی تاثیر می گذارند.

خانم های باردار باید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند. این اطمینان باید حاصل شود که در طول انجام این تست، آسیبی به جنین وارد نخواهد شد.

معمولا پیش از انجام این تست، تست های تصویربرداری مانند MRI، سی تی اسکن و اولتراسوند، به منظور بررسی های بیشتر در خصوص تشخیص هر گونه ناهنجاری نیز از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

خوردن و آشامیدن مواد غذایی (از جمله آب) هشت ساعت قبل از لاپاراسکوپی ممنوع است.

افراد سیگاری نیز باید پیش از انجام این تست، استعمال سیگار و دخانیات را کنار بگذارند.

روند لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی، تست سرپایی است و می توانند تحت بی حسی و یا بیهوشی انجام شود.

روند انجام لاپاراسکوپی به شرح زیر می باشد:

ابتدا برش کوچکی بالا ناف ایجاد می شود. ابزاری ظریف و لوله ای شکل به نام کانولا، داخل حفره شکمی قرار می گیرد و با کربن دی اکساید پر می شود. این کار، فضای شکم را به اندازه کافی جهت بررسی توسط پزشک گسترده می کند.

واکسن زگیل تناسلی

سپس، لاپاراسکوپ از طریق برش ایجاد شده در نزدیکی ناف وارد می شود.

گاهی ممکن است برش های دیگری نزدیک خط رویش موهای زائد ایجاد شود تا فضای کافی برای وارد شدن کانولا و یا سایر ابزارهای تخشیصی، البته در صورت لزوم، فراهم گردد.

در پایان، برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی آن ها قرار خواهد گرفت.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

بعد از پایان لاپاراسکوپی، بیمار تحت مراقبت قرار می گیرد و مواردی از قبیل: فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب و وضعیت تنفس بررسی می شود. مدت زمان بودن بیمار در اتاق ریکاوری، به شرایط جسمانی بیمار، نوع بیهوشی استفاده شده و هم چنین واکنش بدن به روند انجام تست بستگی دارد.

با از بین رفتن اثرات ماده بیهوشی، بیمار مرخص می شود. توصیه می شود فردی از نزدیکان بیمار را همراهی کند.

بعد از پایان لاپاراسکوپی:

• احتمال بروز مقدار جزئی درد در ناحیه ای که برش های زده شده اند، وجود داردکه در این صورت می توان از مسکن های تجویز شده از سوی پزشک مصرف کرد.
  • احتمال بروز نفخ و ناراحتی به دلیل پر شدن حفره شکمی با کربن دی اکسید و به مدت چند روز وجود دارد. میزان نفخ، روز به روز کمتر خواهد شد.
  • به دلیل وارد شدن لوله تنفس حین انجام تست، برخی بیماران از متورم شدن گلوی خود شکایت می کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که واکنش بدن افراد نسبت به انجام این تست، متفاوت است .

در خصوص انجام فعالیت های بعد از لاپاراسکوپی، حتما با پزشک مشورت داشته باشید. اما با این حال، انجام کارهای شدید بدنی به مدت تقریبا سه هفته ممنوع است،  چرا که احتمال خونریزی بخیه ها را افزایش می دهند.

در صورت مشاهده علائمی از قبیل:

• دردهای شکمی شدید
  • تب بالای 38.5 درجه
  • خونریزی و یا چرک از بخیه ها
  • درد هنگام ادرار و یا مدفوع

حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

نتایج لاپاراسکوپی

بعد از انجام لاپاراسکوپی، پزشک به برررسی نتایج این تست می پردازد. در صورتی که بیوپسی انجام شده باشد، نتایج جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

در صورتی که نتایج این تست، مورد غیر طبیعی را نشان ندهد، مشخص است که ارگان های تناسلی در سلامت کامل هستند و به معنای عدم وجود کیست، پولیپ، تومور و یا هر گونه ناهنجاری در ناحیه لگنی می باشد.

دکتر آزاده مهدیان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی  با بهره گیری از جدید ترین روش های تشخیصی و درمانی مجهز در زمینه مشکلات مربوط به زنان و نازایی اقدام می نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با  شماره 44093233 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام  ایشان مراجعه نمایید .

غیر عادی بودن نتایج این تست می تواند نشانه ای باشد از:

• چسبندگی و یا اسکارهای جراحی
  • فیبروم های رحمی (تومورهای خوش خیم)
  • سرطان
  • کیست و یا تومور
  • اندومتریوز
  • انسداد لوله های فالوپ
  • کیست های تخمدان
  • بیماری التهابی لگن

در چنین شرایطی، انجام تست های بیشتر و بررسی های دقیق از سوی پزشک ضروری است.

در آخر

لاپاراسکوپی، تستی پیشرفته در تشخیص و درمان مشکلات لگنی و ارگان های تناسلی است که بدون انجام جراحی باز انجام می شود. برش ها بسیار کوتاه بوده و بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاهی را تجربه خواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دکتر آزاده مهدیان متخصص زنان و زایمان می تونید کلیک نمایید.