ناباروری

ناباروری، به معنای عدم موفقیت زوجین در بارداری، علی رغم رابطه جنسی محافظت نشده و به مدت یک سال می باشد. افراد نابارور باید بدانند که تنها نیستند و این مشکل قابل درمان می باشد.

ناباروری می تواند از طرف هر دو زوجین و یا ترکیبی از فاکتورهایی باشد که مانع بارداری می شوند. افراد نابارور باید بدانند که تنها نیستند و این مشکل قابل درمان می باشد. خوش بختانه درمان های ایمن و موثری جهت بهبود وضعیت بارداری وجود دارد.

ناباروری

علائم و نشانه های ناباروری

عدم بارداری، یکی از شایع ترین علائم ناباروری است و تقریبا می توان گفت که این مشکل با هیچ نشانه مشخص دیگری همراه نیست. در برخی موارد، خانم های نابارور، سیکل قاعدگی نامظمی دارند. در آقایان نابارور نیز علائمی از تغییرات هورمونی مانند تغییر در رشد موها و یا اختلالات جنسی مشاهده می شود.

بسیاری از والدین، در نهایت به دنبال اقدامات درمانی خواهند رفت.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا تا قبل یک سال عدم موفقیت در بارداری، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. خانم ها در شرایط زیر باید زودتر نسبت به درمان اقدام کنند:

• عدم بارداری بعد از گذشت شش ماه در سنین بالای 35 سال
  • سیکی قاعدگی نامنظم
  • سیکل قاعدگی همراه با درد
  • سابقه ابتلا به اندومتریوز و یا بیماری التهابی لگن در گذشته
  • سابقه سقط جنین مکرر
  • درمان سرطان
درمان ناباروری

هم چنین در موارد زیر نیاز است زوجین به پزشک مراجعه کنند:

• پایین بودن تعداد اسپرم ها
  • سابقه مشکلات مربوط به پروستات و یا بیضه ها
  • کوچک بودن بیضه ها و یا تورم کیسه بیضه

علت بروز ناباروری

تمام مراحل تخمک گذاری و باروری باید به خوبی طی شود تا بارداری اتفاق بیفتد. مشکلات ناباروری می تواند از طرف مرد، زن و یا هر دو باشد. اما در کل:

• حدود یک سوم موارد، مشکل از طرف مرد است
  • حدود یک سوم دیگر، مشکل از طرف خانم است
  • و در مابقی موارد، مشکل ناباروری از طرف هر دو زوجین است.

دکتر آزاده مهدیان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی  با بهره گیری از جدید ترین روش های تشخیصی و درمانی مجهز در زمینه مشکلات مربوط به زنان ومسائل مربوط به  نازایی  آنان می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با  شماره 44093233 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام  ایشان مراجعه نمایید .

علت ناباروری در مردان

• تولید غیر طبیعی اسپرم و یا اختلال در عملکرد اسپرم، به دلیل بیضه نزول کرده، عوامل ژنتیکی، مشکلات سلامتی مانند دیابت، عفونت هایی مانند کلامیدیا، گنوره آ و HIV. بزرگ شدن رگ های خونی بیضه نیز می تواند بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارد.
  • مشکل در رسیدن اسپرم، به دلیل مشکلات جنسی مانند انزال زودرس، برخی بیماری های ژنتیکی خاص مانند فیبروز کیستیک، مشکلات ساختاری مانند انسداد بیضه ها و یا آسیب و صدمات وارده به ارگان های تناسلی.
  • تماس بیش از حد با آلاینده های شیمیایی، مانند آفت کش ها و یا سایر مواد شیمیایی و اشعه ها. سیگار، الکل و مصرف برخی داروها در درمان عفونت های باکتریایی، فشار خون بالا و افسردگی می تواند بر میزان باروری تاثیر بگذارد.
  • آسیب های ناشی از سرطان و درمان های مربوطه، از جمله رادیوتراپی و شیمی درمانی که می توانند روند تولید اسپرم را مختل کنند.
سقط مکرر

علت ناباروری در خانم ها

• اختلالات تخمک گذاری، که بر روند آزاد شدن تخمک ها از تخمدان ها تاثیر می گذارند، که می تواند شامل اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کستیک باشد.
  • ناهنجاری های رحم و دهانه رحم، مانند تشکیل پولیپ در رحم و یا تغییر شکل رحم. تومورهای خوش خیم و غیر سرطانی در دیواره رحم (فیبروم رحم) می توانند با مسدود کردن لوله های فالوپ و یا توقف تخمک گذاری، باعث ناباروری شوند.
  • آسیب و یا انسداد لوله های فالوپ
  • اندومتریوز، زمانی اتفاق می افتد که بافت اندومتریال، خارج از رحم رشد می کند و این اختلال می تواند بر روی عملکرد تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ تاثیر بگذارد.
  • یائسگی زودرس، توقف تخمک گذاری قبل از چهل سالگی.
  • چسبندگی لگنی

تشخیص ناباروری

جهت تشخیص ناباروری، پزشک به بررسی سوابق پزشکی و هم چنین عادات جنسی زوجین می پردازد و تست هایی را تجویز می کند.

در آقایان باید سلامت بیضه ها و تولید اسپرم بررسی شود. به همین خاطر، تست هایی از قبیل آنالیز مایع منی، تست های هورمونی، بیوپسی از بافت بیضه و یا سایر تست های تصویربرداری انجام خواهد شد.

در خانم ها نیز باروری به سلامت تخمک های آزاد شده از تخمدان ها بستگی دارد. چرا که تخمک با عبور از لوله های فالوپ به اسپرم می رسد و روند باروری آغاز خواهد شد. انجام تست های تخمک گذاری و اندازه گیری سطح هورمون ها در دوران تخمک گذاری و یا سایر تست های تصویربرداری در نظر گرفته خواهد شد.

دیگر تست های تشخیصی در تعیین باروری خانم ها عبارتند از:

• هیستروسکوپی. بسته به علائم موجود، این تست جهت بررسی بیماری های رحمی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. در این تست، دستگاهی ظریف از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود.
  • لاپاراسکوپی. جراحی با کمترین میزان تهاجم که از طریق ایجاد برشی بسیار کوچک زیر ناف و وارد شدن دستگاه به منظور بررسی لوله های فالوپ، تخمدان ها و رحم انجام می شود. این تست هر گونه اسکار، انسداد و یا ناهنجاری در نواحی گفته شده را نشان می دهد.
درمان ناباروری

درمان  ناباروری با توجه به موارد زیر در نظر گرفته می شود:

• علت بروز ناباروری
  • مدت زمان ناباروری
  • سن و شرایط جسمانی زوجین

درمان در آقایان می تواند شامل ایجاد تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو و یا جراحی (رفع مسدود شدن اسپرم) باشد.

در خانم ها نیز درمان می تواند شامل تحریک تخمک گذاری با مصرف دارو، لقاح داخل رحمی و یا خارج رحمی باشد.

• لقاح داخل رحمی (IUI). در این روش، اسپرم سالم مستقیما در داخل رحم و در نزدیکی زمان تخمک گذاری کاشته می شود.
  • لقاح خارج رحمی (IVF). در این روش، تخمک های بالغ تحریک شده و خارج از رحم و در محیط آزمایشگاه با اسپرم لقاح داده شده و سپس در رحم کاشته می شوند.

تشخیص ناباروی به  معنای نا امیدی کامل از داشتن فرزند نیست. بلکه ممکن است پروسه بارداری کمی طولانی تر از حالت نرمال باشد و خوش بختانه با توجه به پیشرفت های انجام شده در درمان ناباروری، دیگر نگرانی در خصوص این مساله وجود ندارد.

درمانی موثر است که با توجه به سن زوجین، علت بروز ناباروری و یا ارجحیت والدین در نظر گرفته شود.

با تشکر گروه سایت دکتر آزاده مهدیان متخصص زنان، زایمان و نازایی